onsdag 25 juni 2014

26 juni: Besök på en annan Olympisk arena – Berlin 1936

Vi bryter av mitt i fotbolls–VM för att ge er lite bilder från ett besök på Berlins Olympiastadion. Besöket var för ett tag sedan. Jag sitter hemma i Göteborg och jobbar just nu.


Utanför arenan ges en översiktsbild. Jag kom upp mot arenan från höger i bilden.


Byggstart var 1934. Den stod klar till OS 1936. Så här såg det ut när det begav sig (från wiki).


Här ser man hur pampig arenan ser ut. Inför fotbolls–VM i Tyskland 1974 och 2006 gjordes det omfattande renoveringar. 



Det är pampigt inne på arenen. Som en kittel och läktaren känns ganska brant. Betydligt brantare än till exempel i Peking.


Jag kunde inte undgå att låta mig själv förevigas på plats. I denna arena har inte bara fotbolls-VM 1974 och 2006 spelats. Friidrotts–VM 2009 avgjordes också här. 


Här sätter Usain Bolt världsrekord på 100 meter i Berlin.

Andra OS-arenor jag besökt: 
Peking 2008 Klicka här
Atlanta 1996 Klicka här
Barcelona 1992 Klicka här
Paris 1924 Klicka här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar